مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22634 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

براي مقابله با برخي از گناهان بايد نيروي زيادي صرف كنم آيا اين نشانه ءضعف ايمان است؟
نخست بايد دانست اصل مقاومت در برابر گناه نشانه پايداري در ايمان است، امّا حفظ ايمان در برخي شرايط نياز به همت و تلاش بيشتري دارد از آن جمله در دوران جواني، كه زمينه هاي مختلفي از گناه فرا روي انسان قرار مي گيرد، البته همان گونه كه جوان از پتانسيل بالايي براي انجام گناه برخوردار است، بيشتر از آن داراي نشاط و اميد و اراده براي پيگيري زندگي سالم و مقابله با گناه مي باشد. در اين راستا توجه به نكات زير مناسب است. 1. مساعد بودن زمينه ي گناه در درون جواني: وقتي زمينه ي گناه فراهم بود، ترك گناه نيروي بيشتري مي طلبد؛ از اين رو بايد زمينه ي گناه را از بين ببريد. مثلاً اگر زمينه ي گناه شوخي با نامحرم است، يا گفتگو درباره موضوع خاصي است، يا مكان و زمان خاصي است و يا هر زمينه ي ديگر درباره ي هر گناهي كه فراهم شود، ترك گناه قهراً نيروي بيشتري مي برد. 2. مصرف غذاهاي پرانرژي و شهوت زا: بايد توجه داشت كه كنترل رژيم غذايي در تعديل رفتار انسان و جلوگيري از ناهنجاري جنسي بسيار مؤثر است بنابراين اگر مثلاً دوشنبه ها و پنج شنبه ها روزه بگيريد و هر روز هم ورزش كنيد، ترك گناه آسان تر مي شود. گناه به طور كلي علاوه بر آن كه آثار اخروي دارد، آثار دنيوي هم دارد از جمله: 1. رسوايي و فزوني مشكلات: در دعاي كميل مي فرمايد: {Hاللهم اغفر لي الذنوب التي تنزل النقم H}؛ {Mخدايا! برايم گناهني را ببخش كه انتقام ها و گرفتاريها را نازل مي كند M} 2. از دست رفتن نعمت ها: در همان دعا مي فرمايد: {Hاللهم اغفر لي الذنوب التي تغير النعم H}؛ {Mخدايا! برايم گناهاني را ببخش كه نعمت را دگرگون مي سازد (و محروميت هاي فردي و اجتماعي را از بركات و روزي هاي الهي را روزافزون مي كند) M} 3. فرود آمدن بلا: در همان دعا مي فرمايد: {Hاللهم اغفر لي الذنوب التي تنزل البلاءH}؛ {Mخدايا! برايم گناهاني را ببخش كه بلا را فرو مي فرستد M} 4. تيره كردن روابط اجتماعي: مثلاً گناه غيبت از گناهاني است كه روابط اجتماعي را با كدورت مي آميزد، اعتمادها را از يكديگر سلب مي كند و حس بدبيني را گسترش مي دهد. همچنين گسترش زنا و رابطه با نامحرم امنيت رواني و آرامش روحي خانواده ها را از بين مي برد. از اين رو در جامعه هايي كه روابط نامشروع گسترش دارد آمار طلاق هم بالاتر است. 5. ضعف قواي جسماني: گناهاني هستند كه بدن انسان را به ضعف و سستي مي كشانند؛ مثلاً گناهان مربوط به شهوت جنسي اين چنين هستند. 6. ضعف اراده: انسان گناهكار نسبت به پيمودن راه سعادت و كمالات نجات بخش اراده بسيار ضعيفي دارد. اين ضعف اراده حتي در زندگي مادي و روزمره ي آدمي هم خود را نشان مي دهد. به گونه اي كه حتي در هنگام درس خواندن تمركز حواس خود را از دست مي دهد. 7. ايجاد فاصله ي طبقاتي: گناهاني مثل ربا، حق كشي و تجاوز به حقوق ديگران نابرابري را از حد متعال مي گذراند. 8. فراموشي: حضرت رسول اكرم(ص) مي فرمايند: «در برابر گناهان پارسايي را پيشه كنيد، زيرا گناهان نابودكنندي خيرات مي باشند، همانا بنده كه مرتكب گناه مي شود آن آگاهي و علمي را كه قبلاً داشت فراموش مي كند.» {V(ميزان الحكمه، ج 3، ص 465، ر 6633، نشر مكتب الاعلام الاسلامي، چاپ اوّل، سال 1362 ه . ش ) V} 9. حبس روزي: حضرت علي(ع) مي فرمايند: «از گناهان حذر كنيد؛ زيرا هرگاه بنده گناه مي كند روزي او حبس مي شود» {V(همان، ص 466، ر 6640) V} 10. پيدايش بلاهاي جديد: امام رضا(ع) مي فرمايند: «هرگاه بندگان گناهاني را پديدآورند كه قبلاً آن را انجام نمي دادند، خداوند هم بلاهاي تازه اي را پديد مي آورد كه بندگان قبلاً نمي شناختند.» {V(همان، ص 467، ر 6641)V} گناه جديد بلاي جديد را مي آورد. چنان كه در زمانهاي گذشته از بسياري گناهان رايج امروز مانند «ايدز» خبري نبود. ناگفته نماند بعضي از آثار در كوتاه مدت محسوس و مشهود نيست اما آثار سوء آن در زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي در دراز مدت نمايان مي شود و بايد دانست يكي از حكمت هاي الهي در نظام آفرينش اين است كه نظام هستي نسبت به كردارهاي انسان بي تفاوت نيست و در برابر نيك و بد اعمال آدمي واكنش مناسب نشان مي دهد. در نظام علت و معلول كنش هاي نيك و بد آدمي در تعيين نيك بختي و نگون سازي انسان در همين دنيا نيز مؤثر است و بازگشت نتايج اعمال انسان به وي اختصاص به سراي آخرت ندارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.